‘Zorg op afstand voor iedereen bereikbaar’

Het Nederlandse zorginnovatiebedrijf FocusCura lanceert een nieuwe generatie eHealth-oplossingen die ouderen en chronisch zieken helpen om langer zelfstandig te blijven. De lancering omvat verschillende iOS apps ter ondersteuning van de thuiszorg, een telemonitoringsoplossing en een speciaal ontworpen app waarmee senioren eenvoudig met hun zorgnetwerk kunnen communiceren.

Apple Mobility Partner
FocusCura is als eerste Nederlandse bedrijf een Apple Mobility Partner. Dit maakt het voor FocusCura mogelijk gebruik te maken van Apple’s expertise en wereldwijde bereik. Op deze wijze kan ze haar innovatieve eHealth-oplossingen bij zoveel mogelijk cliënten en zorgverleners brengen.

FocusCura is hierdoor bovendien in staat de allerbeste iPhone en iPad apps te ontwikkelen die optimaal gebruik maken van de nieuwste mogelijkheden van iOS en Apple’s software, waaronder HealthKit en CareKit. Zo ontstaan unieke en eenvoudige mogelijkheden om data te delen en communicatie tussen cliënten en zorgverleners mogelijk te maken. De nieuwe FocusCura eHealth-oplossingen komen beschikbaar via Apple Premium Resellers door heel Europa. De lancering start in Nederland, België, Zweden en Denemarken.

Zo lang mogelijk zelfstandig blijven
“EHealth en domotica worden de komende jaren steeds belangrijker om de zorg betaalbaar te houden en kwetsbare mensen te ondersteunen zo lang mogelijk zelfstandig te leven”, zegt Daan Dohmen, oprichter en CEO van FocusCura. “Met deze nieuwe eHealth-oplossingen, waaronder nieuwe apps voor iPhone en iPad, creëren we laagdrempelige toegang tot deze technologie voor zoveel mogelijk patiënten en zorgverleners.

Nieuwe generatie zorgtechnologie
“Veel van de thuistechnniek en alarmsystemen zoals vandaag beschikbaar zijn nog gebaseerd op ouderwetse technologie”, vervolgt Dohmen. “Dit terwijl consumenten gewend zijn ongeveer alles via hun smartphones of tablets te kunnen doen. Daarom hebben wij het afgelopen jaar een nieuwe generatie zorgtechnologie ontwikkeld, waaronder nieuwe apps voor iPhone en iPad die op grote schaal kunnen worden ingezet. Om de acceptatie onder zorgverleners te vergroten, heeft ons team er bovendien voor gezorgd dat onze nieuwe oplossingen digitaal aan bestaande EPD’s in thuiszorg en ziekenhuis kunnen worden gekoppeld. Het grote voordeel is dat zorgverleners daardoor niet in verschillende systemen hoeven in te loggen.”

Beeldzorg
Een voorbeeld van een FocusCura innovatie is de app voor communicatie tussen ambulante zorgverleners, artsen en hun cliënten. Via een op afstand te beheren slim adresboek kunnen cliënten de beschikbaarheid van hun zorgnetwerk zien en eenvoudig via videocontact met hen communiceren. In de nieuwe app voor de iPad is zelfs een speciale toegankelijkheidsinstelling gemaakt voor mensen met een (ernstige) beperking die een simpele ‘1-klik-bediening’ mogelijk maakt.

Woningtoegang
Een ander voorbeeld is een app waarmee zorgverleners in de thuiszorg de deur van cliënten kunnen ontgrendelen. Via een onzichtbare deuropener kan de zorgmedewerker de deur openen als de cliënt dit zelf niet kan. Bijvoorbeeld omdat de cliënt bedlegerig is of in geval van nood zoals na een valincident.
De deuropener wordt aan de bestaande deursituatie bevestigd

Meer tijd voor ‘handen aan het bed’
“Onze oplossingen dragen direct bij aan een verhoogde kwaliteit van zorg en de wens van veel mensen om zelf de regie te houden over hun zorg en gezondheid”, zegt Dohmen. Aan de andere kant wordt met de nieuwe oplossingen onnodige ziekenhuis- of verpleeghuisopnames voorkomen. Dankzij mobiele ondersteuning van zorgverleners op het gebied van moderne communicatie en integratie met HealthKit, hebben zij bovendien meer productieve uren waardoor er meer tijd overblijft voor directe zorg.”

Eenvoudig in gebruik
De door FocusCura ontwikkelde zorginnovaties zijn door iedereen te gebruiken, ongeacht leeftijd of medische situatie. Instellingen voor thuiszorg, gehandicaptenzorg en ziekenhuizen in Nederland, België, Zweden en Denemarken kunnen nu al de applicaties als dienst aanbieden aan hun cliënten.

Ondersteuning door Apple Premium Resellers
Als er aanvullende ondersteuning nodig is, kunnen zorgorganisaties en hun gebruikers terecht bij Apple Premium Resellers die een contract hebben met FocusCura. “Dit kan technische ondersteuning bevatten maar ook begeleiding bij implementatie in de eigen taal”, legt Dohmen uit. “Apple Premium Resellers hebben veel internationale ervaring om gebruikersondersteuning in de non-profit sector te verzorgen.”

De eerste Apple Premium Resellers die de FocusCura eHealth-diensten zullen aanbieden, zijn ATEA in Zweden en Amac en Scholten Awater in Nederland. De groeiende lijst van Apple Premium Resellers die de FocusCura-oplossingen voeren, zal op de website van FocusCura worden gepubliceerd.